Toppi

 
Toppi 24. 11 - 20. 12 2014           
Rautia-Naumanen, Juuka


6. 12 2014

Ensimmäinen kaksi viikkoa toppia takana,
ja aika on mennyt todella nopeasti ja työn-
täyteisesti uutta oppien.
"Rautakauppa", hmm... On sanana ehkä vanhoillinen sana kuvaamaan rautakaupan
arkea nykyaikana. Eli, tuotevalikoima on perinteisiä rautakaupan tuotteita, rautaa,
ruuvia, naulaa.. huomattavasti laajempaa,
mm. sisustus-, kodin elektroniikka-, maatalous-, lvi/rakennus-, vapaa-aika- ja  tekstiilituotteita. Josta johtuen myös henkilökunnan tuotetietämys, toiminta- ja työtavat on, tietotekniikankin osalta, nykyaikaista tasoa, mutta unohtamatta kuitenkaan perinteisiä, hyviksi, toimiviksi ja varmoiksi todettuja toimintatapoja.

Opiskelija olen toppipaikassani ollut jo tuoteiden vastaanotossa, hyllytyksessä ja hinnoittelussa, ja tehnyt tuoteiden esillelle laittoa, visuaalista työotetta unohtamatta. Myös asiakastyötäkin on ollut, ja tuote-esittelyjä asiakkaille, opastusta asiakkaan tarvitsemasta tuotteesta ja tuotteen käytöstä (peräti jopa niin, että kaupat tuotteista on syntynyt!). Varaston puolellakin olen jonkun verran kerinnyt olla.


20. 12 2014

Nyt on tämä toppijakso tältä erää onnistuneesti/ kiitettävästi suoritettu. Neljä viikkoa tuntui tosin lyhyeltä ajalta, tuli niin paljon uutta oppia uudessa kaupassa, kertausta koulusta ja entisistä kaupan alalta saatuihin oppeihin.
Toppiajalle määritellyt tavoitteet mm. tuote-esittelyt, -suunnittelut, -valmistelut, tuotteiden myynti- ja esittely tilanteet, tuotteiden esittely ja myynti asiakkaille, sekä tilausten vastaanotto ja nyt osin myös tekeminen, sujui lyhyestä toppiajasta huolimatta hyvin. Kokemusta tuli kiitettävästi, myös kassalla olosta ja hinnoittelu/ varastoohjelmistosta.

Kertausta entisiin oli mm. hyllyttely, joka on kaupan kuin kaupan, yksi monista tärkeistä peruskulmakivistä! Eli tuotteiden esillelaittoa, hinnoittelua, siisteyttä,  jopa siivouskomeroa luuttuineen, rikkaharjoja ja siivousvälineitä unohtamatta on asiana ns. päivittäinen "jatkumo" kaupassa, josta oli ja on helppo irroittautua asiakkaiden tarvitsemiin palvelutilanteisiin. Mutta juu..


                                                            Hyvää Joulua!
                      
 
 
 
 
25. 12 2014 Toppitehtävä, esillelaittotehtävä.
 
 
Tuotteiden esillelaiton alkulähtökohta on hyvä opastus, ylhäältä alaspäin, kaupan sisääntuloon, tuotteisiin ja hyllyihin kohdistetuin ja -tarkennetuin tuotekyltein.
Hyllynpääty, pöytä- ja lattiotsasoon sijoitetuja tuotetasoja, unohtamatta perinteistä mainostekstausta!
 
 
Hylly, otto- ja katsetasoon sijoitettuja kodinelektroniikkatuotteita hyllytettyinä. Avaamattomat tuotteet paketeissaan on sijoitettu myynti- ja mainostarkoituksessa ylä- ja lattiatasolle.
 
 
Joitakin samoja tuotteita on myynnissä erikokoisissa tuotekoossa, kuten maalit. Joten tuotteiden esillelaitossa pienemmät tuotteet sijoitetaan hyllytasolle.. 
 
 
 
..ja suuremat lattiatasolle.
 
 
Samojen tuotteiden esittely- ja myyntitasoina myymälässä voi olla myös pateri-tasot. Tasot antavat helpon ja turvallisen käytön sekä tilan käytön. Pateri-tasolla hyödynnetään lisäksi myymälän pinta-alaa, kun myymälän korkeutta käytetään hyväksi.
 
Lattiamatto pateritaso..
 
..ja pienempi pateritaso.
 
 
 
Toppi 2. 3- 2. 4 2015 Rautia-Naumanen, Juuka.
 
Tämänkertainenen työssäoppiminen suoritettu onnistuneesti, ja kiitettävästi läpi, jees! Oli kiva ja hyvä käytännössä toteuttaa koulusta, (Peacy Of Cakes;kin) kuten muistakin entisistä kaupan alalta saatuja kokemuksia ja oppeja käytännössä. Toki tutusta toppi paikassakin sai taas uutta oppia.
 
Visuaalista näyteikkuna hommaakin sai tehdä, esim. mainoskylttien näyteikkunaan laittamista.
 
 
 
..tahtoo vaan käytännössä, kaupan puolelta, tämä näyteikkuna somistus työskentelytiloiltaan, olla välillä niin tätä.. tilanpuutetta!
 
 
Myymälän puolelle tilaa, tavaraa ja hyllymetrejä riitti taas laitella, hyllytellä ja hinnoitella. Esim. kalastustarvikkeet/ verkot, verkojen silmäkoon mukaan hyllytetty järjestykseen ja hinnoiteltu yhdelle laminoidulle, helposti luettavalle paperille.
 
Kampanja tuotteina toppiaikanani tuli "Pelit ja Vehkeet" tuotteet, joita tuotteita ja mainoskylttejä sai laitelle asiakaslähtöisesti ympäri myymälää, ja hintalaput selkeästi esille.
 
Yksi, monista, toppi aikani työläin ja haastavin visuaalinen- ja tuote-esittelypuoli oli saunatarvikepuoli. Lähtötilanne oli jotain "hujan hajan, vuosikausia..". Lopputuloksena tuli tämä, myös tämän osaston, kuten monen muunkin osaston, onnistuneineen arinakauppoineen.
 
 
 
mut, juu..
Kiitos ja kunnia Nurmeksen Ammatti-opistolle ja Toppipaikoilleni kuluneesta ajasta!
 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti